Saturday, April 7, 2012

Penoreh getah diekori harimau selama empat jam



KUALA KANGSAR – Dua beranak, Rohani Osman, 50, dan Mastura Kamaruddin, 16, berdepan detik mencemaskan apabila terserempak dan diekori seekor harimau belang ketika keluar menoreh getah di kawasan Padang Ragut, Kampung Changkat Jambu di sini, semalam.

Bagaimanapun, pak belang yang mengekori mereka selama kira-kira empat jam sehingga ke dalam hutan itu, ditembak mati anggota Ikatan Relawan Rakyat (Rela) yang menyertai operasi menyelamat dua beranak itu.

Rohani berkata, dia ditemani anaknya tiba di kebun getah pada jam 8 pagi dan ketika mula menoreh pokok pertama, dia terkejut apabila ternampak seekor harimau sedang memerhatikan mereka hanya dalam jarak tujuh meter sahaja.

Menurutnya, kerana terlalu takut, dia dan anaknya cuba menjauhi harimau berkenaan, tetapi diekori sehinggalah tiba di puncak bukit.

“Saya ditemani anak menunggang motosikal dari rumah di kampung Chuar Hilir dan memang rutin harian saya bersama suami menoreh getah di kebun berhampiran kawasan Padang Ragut.

“Ketika mula menoreh pokok pertama, saya ternampak seekor harimau dengan ketinggian sehingga paras pinggang berada tidak jauh dari lokasi kami menoreh.

“Saya memberitahu anak saya dan kami mula bergerak secara berundur dan menyorok di sebalik pokok, tetapi harimau itu tetap tidak mahu berganjak.

“Setiap kali kami bergerak, harimau itu akan turut bergerak dan memerhatikan kami dan kadangkala saya membaling apa sahaja yang boleh dicapai dengan tangan termasuk ranting kayu serta batu.

“Kami melarikan diri sehinggalah tiada tempat lagi untuk dituju dan berasa sangat penat kerana sudah berjalan beberapa jam tanpa henti,” katanya.

Katanya, mereka bernasib baik kerana anaknya membawa telefon bimbit dan sempat menelefon salah seorang anak saudara untuk meminta bantuan.

“Nasib baik harimau itu tidak menerkam, walaupun berada dalam jarak dekat dan kami berasa sangat takut melihat mulutnya sentiasa ternganga memandang ke arah kami.

“Kami sudah lari terlalu jauh dan sudah tidak tahu di mana kami berada sehinggalah tiba di puncak bukit.

“Kami lega apabila harimau itu akhirnya ditembak mati dan kami diselamatkan orang kampung serta pasukan penyelamat,” katanya yang masih terkejut dengan kejadian itu.

Manakala, Mastura berkata, pada awalnya dia tidak mahu menemani ibunya pergi menoreh getah tetapi memandangkan bapanya tidak sihat dia terpaksa akur.

“Sebelum ini saya memang tidak pernah menemani ibu menoreh getah tetapi hari ini (semalam) ibu memujuk untuk menemaninya kerana bapa tidak sihat dan memandangkan hari cuti sekolah saya mengikutinya.

“Memang tidak sangka kejadian menakutkan ini akan berlaku dan sebelum ini hanya mendengar cerita mengenai ada harimau di kawasan ini tetapi orang kampung tidak pernah terserempak.

“Kali ini kami sendiri melihat harimau dari jarak dekat, bahkan diekori binatang liar ini dan keadaan itu amat mencemaskan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Perhilitan Negeri, Mohd Nawayai Yasak mengesahkan seekor harimau belang betina dengan berat 70 kilogram telah ditembak mati di Changkat Jambu, Liman Kati.

“Pada jam kira-kira 10 pagi, pihak kami di cawangan Sungai Siput dan Selama menerima panggilan kecemasan mengatakan terdapat dua penoreh getah terserempak dengan seekor harimau belang.

“Difahamkan salah seorang daripada mereka membawa telefon bimbit dan telah menghubungi orang kampung untuk meminta bantuan,” katanya.

Mohd Nawayai berkata, anggotanya bergegas ke lokasi kejadian tetapi dimaklumkan harimau berkenaan telah ditembak mati oleh salah seorang anggota Rela di kampung itu.

“Sebelum ini, pihak kami pernah menerima aduan mengenai kewujudan harimau belang di sekitar kawasan itu dan sudah membuat siasatan serta pemantauan di beberapa buah kampung.

“Khabar angin juga mengatakan masih terdapat seekor lagi harimau masih berkeliaran tetapi pihak kami masih menjalankan siasatan bagi memastikan kesahihannya,” katanya.

Menurutnya, pemantauan berterusan akan dibuat di lokasi kejadian serta kampung berhampiran demi keselamatan penduduk.

“Kalau boleh kita tidak mahu langkah mudah diambil memandangkan haiwan ini adalah spesies dilindungi,” katanya.

Ketua Wanita Umno Cawangan Chuar Hilir, Nor Hasifah Zamri berkata, sebelum ini beberapa kejadian binatang peliharaan penduduk di baham harimau pernah berlaku di sekitar kawasan itu.

“Sebelum ini memang ada kejadian lembu dan kerbau dibaham oleh pak belang tetapi tidak pernah terserempak dengan pen­duduk.

“Sehinggalah kejadian ini berlaku menyebabkan penduduk takut untuk keluar menoreh.

“Sebaik sahaja mendengar tentang kejadian menimpa dua beranak ini, kami terus bergegas ke lokasi kejadian dan membawa mereka untuk melakukan pemeriksaan kesihatan di Hospital Kuala Kangsar,” katanya.

nRelate - Posts Only

LinkWithin